صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۰۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۳:۲۶  ، 
کد خبر : ۳۵۷۷۶۴

طوفان هیلی علیه ترامپ / آیا "اوهایو"اسم رمز  شکست جمهوریخواهان است؟

تسخیر سنگر اوهایو توسط دموکراتها، به معنای تیر خلاص به ترامپ و جمهوریخواهان خواهد بود
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل / فخرالدین اسدی

اگرچه نیکی هیلی از رقابتهای انتخابات درون حزبی جمهوری خواهان انصراف داده ، اما هنوز حمایت خود را ا ز دونالد ترامپ در دور نهایی رقابتهای انتخابات ریاست جمهوری سال 2024 اعلام نکرده است. یکی از ایالاتی که می تواند به پاشنه آشیل ترامپ و جمهوریخواهان در سال 2024 تبدیل شود، اوهایو خواهد بود.اگرچه در سالهای 2016 و 2020  آرای الکترال این ایالت به سود ترامپ و جمهوریخواهان به گردش در آمد، اما اکنون معادله تا حدودی تغییر کرده است! ترامپ تا قبل از انتشار نتایج تازه ترین نظرسنجی ها، نسبت به پیروزی در اوهایو( در سال آینده ) اطمینان داشت اما به نظر می رسد محاسبات وی تا حدودی ایده آل گرایانه بوده است!
چالش جدید برای جمهوریخواهان آمریکا
صورت مسئله برای ترامپ غیر قابل تصور است:تقریبا نیمی از رأی دهندگان به نیکی  هیلی در اوهایو می گویند که از بایدن حمایت می کنند و تعلق خاطر آنها به حزب جمهوریخواه اخلالی در این روند ایجاد نمی کند. آنها امیدوار بودند یک زن ( نیکی هیلی) در راس معادلات سیاسی و اجرایی کاخ سفید قرار گیرد اما با حذف نیکی هیلی از رقابتهای انتخاباتی، دیگر آنها امیدی نسبت به تحقق مطالبه خود ندارند.برخی تخریبها و توهینهای صورت گرفته از سوی ترامپ ( خطاب به نیکی هیلی) سبب شده تا طرفداران این نامزد انتخاباتی شکست  خورده در دور مقدماتی، تصمیم به انتقام از ترامپ بگیرند. همین مسئله تبدیل به یک چالش بزرگ برای جمهوریخواهان شده زیرا اوهایو دارای 18 رای الکترال بوده و حتی اگر ترامپ بتواند در میشیگان بر بایدن غلبه پیدا کند اما رقابت را در اوهایو ببازد، شاهد عقبگرد دیگری برای جمهوریخواهان خواهیم بود و شکست ترامپ تکرار می شود

یک نظرسنجی تکان دهنده علیه ترامپ
نتایج نظرسنجی ABC News  نشان می دهد تقریبا نیمی از انهایی که از نیکی هیلی در انتخابات درون حزبی حمایت کردند، آرای خود را در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو به سود بایدن به گردش در می آورند. به طور کلی 20 درصد از رای دهندگان حزب جمهوری خواه اوهایو از ترامپ به عنوان نامزد ناراضی هستند، در حالی که 22 درصد گفتند که او فاقد خلق و خوی برای خدمت موثر می باشد و حدو 30 درصد نیز اعلام کرده اند در صورت اثبات مجرمیت وی در حادثه حمله ششم ژانویه 2021 به کنگره، آرای خود را به سود نامزد دیگر( بایدن ) به گردش در خواهند آورد. 8 درصد از رای دهندگان جمهوریخواهان نیز گفته اند به هیچ یک از دونامزد نهایی انتخابات رای نمی دهند. به این ترتیب اگر رای جمهوریخواهان ناراضی ( از ترامپ) با ارای دموکراتها و مستقل ها تجمیع شود،می تواند یک پیروزی بادآورده را نصیب بایدن و دموکراتها سازد. موضوعی که برای ترامپ یک کابوس محسوب می شود. اکنون خیال ترامپ بابت تکرار پیروزی هایش در فلوریدا و تگزاس تقریبا راحت است اما شکست وی در اوهایو می تواند خط بطلانی بر هدفگذاری وی مبنی بر بازگشت دوباره به کاخ سفید باشد.

آیا ترامپ و هیلی معامله می کنند؟
در این میان ترامپ ناچار است با هیلی وارد معامله شود، البته شاید نماینده سابق امریکا در سازمان ملل متحد به سادگی تن به این معامله سیاسی ندهد. در هر حال، تضمینی وجود ندارد که حتی در صورت اعلام حمایت نیکی هیلی از ترامپ در مقابل بایدن، طرفدارانش لزوما به این حمایت روی خوش نشان دهند!دقیقا مانند اتفاقی که در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 برای هیلاری کلینتون رخ داد. در آن زمان، سران حزب دموکرات تقلب سازمان یافته ای را در دورمقدماتی انتخابات درون حزبی صورت دادند تا مانع از راهیابی برنی سندرز دیگر نامزد حزب خود به دور پایانی شوند. در نهایت، سندرز در رقابت درون حزبی با هیلاری کلینتون بازنده اعلام شد.

اگرچه سندرز در نهایت حمایت خود را از هیلاری کلینتون در برابر ترامپ اعلام کرد، اما بسیاری از طرفداران سندرز رویکرد انتخاباتی متفاوتی را در پیش گرفتند:برخی از آنها آرای خود را به سود ترامپ به گردش در آوردند و برخی دیگر نیز ترجیح دهند به سود هیچ یک وارد میدان نشوند.اکنون همین اتفاق می تواند در بین طرفداران نیکی هیلی ( در قبال ترامپ) رخ دهد. بیشتر انتقادات از ترامپ از سوی رای دهندگان هیلی صورت می گیرد که با وجود کناره گیری او از رقابت، در انتخابات مقدماتی اوهایو شرکت کردند.آنها نشان دادند که در انتخابات ریاست جمهوری سال 2024 می توانند به عوامل اصلی شکست ترامپ در این ایالت تبدیل شوند. همین مسئله شدیدا جمهوریخواهان را نگران ساخته و استراتژی انتخاباتی ترامپ را نیز هدف قرارداده است.

عصبانیت زنان اوهایو از جمهوریخواهان
یکی دیگر از موضوعاتی که در اوهایو نمود دارد، موضوع مخالفت زنان ای ایالت با عدم آزادی سقط جنین است. قانونی که توسط جمهوریخواهان مورد حمایت قرار گرفته است. در تابستان سال 1402، همه پرسی قابل تاملی در ایالت اوهایو صورت گرفت که طی آن اهالی این ایالت با میزان مشارکتی که توقع آن نمی‌رفت، به اصلاحیه جدید قانون اساسی این ایالت رای منفی دادند. این اصلاحیه قرار بود تا تصویب قوانین ایالتی جدید را به اکثریت ۶۰ درصدی تقلیل دهد که اکثر رای دهندگان ایالتی در اوهایو به آن رای منفی دادند.

عمده دلیل ارائه این اصلاحیه توسط قانونگذاران جمهوری‌خواه اوهایو، تصویب قوانین سخت‌گیرانه درباره سقط جنین بود و در صورت تصویب اصلاحیه، این قوانین با موافقت اکثریت ۶۰ درصدی مجلس ایالتی تصویب میشد که اهالی اوهایو با مشارکت در این انتخابات ایالتی و رای منفی به این اصلاحیه، با تصویب قوانین سخت‌گیرانه درباره سقط جنین مخالفت کردند.همین مسئله سبب شده تا دموکراتها که خود را حامی سقط جنین اختیاری جلوه داده اند، بر روی مخالفت عمومی با قانون مذکورسرمایه گذاری اجتماعی و سیاسی زیادی صورت دهند.

در این میان، شکست نیکی هیلی از ترامپ در دور مقدماتی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا سبب شده تا پازل انتخاباتی چیده شده از سوی دموکراتها در معرض تکمیل نهایی قرار گیرد. تسخیر سنگر اوهایو توسط دموکراتها، به معنای تیر خلاص به ترامپ و جمهوریخواهان خواهد بود. از این رو دموکراتها هرگز تا نوامبر 2024( زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا) این ایالت و زنان آن را رها نخواهند کرد. با این حال به نظر می رسد ترامپ نیز نظاره گر محض بازی دموکراتها در این ایالت محافظه کار نخواهد بود و تلاش می کند مانع از بازگشت سرنوشت بازی در این ایالت مهم شود.
 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات